План за развитие на община Разлог - 2007-2013 г.

СТРАТЕГИЯ ЗА РАЗВИТИЕ

 

Стратегията за развитие представлява ключов елемент на плана и обединява усилията на местната общност за развитието на община Разлог. Тя има решаващо значение за мобилизиране и използване на местния потенциал и ресурси за постигане целите на развитието на общината през периода 2007-2013 година.

 

 

Стратегията отразява както европейската политика за регионално развитие, ориентирана към икономическо, социално и териториално сближаване, така и националните приоритети за устойчиво и балансирано развитие на регионите и общините в страната. Стратегията за развитие на община Разлог има интегративен характер по отношение на секторните политики за местно развитие, тъй като определя необходимите структурни промени, интервенции и взаимодействие между различните местни икономически  и социални сектори и  политиката за опазване на околната среда с оглед преодоляване на съществуващите вътрешни и регионални диспропорции и създаване на условия за постигане на растеж и по-устойчиво, балансирано и хармонично развитие на територията на общината.

 

 

Стратегията за развитие очертава визията, основните цели и приоритети за развитие на общината за плановия период и осъществява необходимата връзка във вертикален план със стратегиите за развитие на областта и региона, както и съответствие и допълване в хоризонтален план със секторните политики и мерки за развитие на местно ниво. Дефинираните основни цели и приоритети са фокус на местната политика за развитие и средоточие на усилията на общинските власти, икономическите и социалните партньори и гражданското общество за постигане на икономически растеж и по-добро качество на живот на хората в общината. Те са и базата за разработване и прилагане на Програмата за реализация на Общинския план, която е основен оперативен инструмент за насочване и управление на ресурсите в подкрепа на  политиката за устойчиво интегрирано местно развитие.

 

 

2.1 Визия

 

 

Визията за развитие на община Разлог представлява  обобщен израз и декларация за това, как виждаме и каква бихме искаме да стане в бъдеще нашата община.

 

Тя отразява общия стремеж на местната самоуправляваща се общност към възходящо социално-икономическо развитие и просперитет за един по-дълъг период от време, като към края на 2013 година се очаква постигане на определената визия в значителна степен и формулиране на следваща визия на основата на резултатите и очертаващите се нови перспективи.

 

 

Визията е резултат на задълбочен анализ на статистическите данни за състоянието на общината, на силните и слабите страни, на заплахите и възможностите за устойчиво интегрирано местно развитие. Вътрешните и външните фактори за развитие са свързани с реалностите в общината, областта и региона, както и с макроикономическите намеренията и възможности за развитие на страната. Голямото предизвикателство пред общността и пред общинските власти през плановия период е решаването на натрупаните проблеми и реализацията на потенциала за развитие на община Разлог.

 

 

Визията за бъдещето на общината е формулирана в резултат на срещи и дискусии на представители на обществеността и местната власт. Жителите на общината добре познават спецификата на местните ресурси и историческото минало на своя край и ги възприемат като упование и надежда за успешно бъдещо икономическо, културно и духовно възраждане. Те осъзнават, че местните ресурси трябва да се използват ефективно и разумно, съобразно принципите на устойчивото развитие.

 

 

В резултат на обединяване усилията на местната власт и различни обществени групи в община Разлог с консенсус е определена следната  визия:

 

 

 

Община Разлог – общност, живееща на територия между Пирин, Рила и Родопите, притежаваща богата култура и традиции, съхранена уникална природна среда, просперираща икономика, развита инфраструктура и комуникации, с добро качество на живот и привлекателна за нейните гости и за  бизнеса.

 

 

 

2.2 Стратегически цели и приоритети за развитие на община Разлог

 

 

 

Стратегията за развитие на община Разлог обхваща следните основни цели:

 

 

ЦЕЛ 1:

 

Опазване и ефективно използване на природното и културното наследство и укрепване на местния капацитет за постигане на устойчиво  интегрирано местно развитие.

 

 

ЦЕЛ 2:

 

Повишаване на икономическата активност, стимулиране и развитие на малкия и средния бизнес на основата на природните ресурси, културните  традиции и потенциала на човешките ресурси.

 

 

ЦЕЛ 3:

 

Инфраструктурно развитие на общината, превръщащо я в мултифункционален  комуникационен център за  хората  и за бизнеса в района  на р. Места.

 

 

Формулираните цели са в съответствие с целите на макрониво по отношение цялостното развитие на районите за планиране в страната до 2013 г., на които се основава Националната стратегия за регионално развитие 2005-2015 г., както и с целите, залегнали в Областната стратегия за развитие на област Благоевград за същия период. Целите за развитие на община Разлог се вписват в контекста на основните цели на регионалното развитие като обхващат главните сфери на развитие и области на интервенции като ускоряване на растежа и повишаване на конкурентоспособността на регионалната икономика, инфраструктурно изграждане, развитие на човешкия капитал и териториалното коопериране между регионите в рамките на ЕС.

 

 

Като се има предвид предстоящото пълноправно членство на България в ЕС след 1 януари 2007 г. стратегията за развитие  цели въвеждането  на  институционална рамка на общинско ниво за планиране, програмиране, прилагане, контрол, наблюдение и оценка на местното развитие, която да съответства   на законодателството, правилата и процедурите, действащи в Общността. Изпълнението на тази цел е адресирано пряко към увеличаване способността на общината да достигне необходимите административни стандарти и да изгради капацитет на местно ниво за усвояване на структурната помощ по линия на националните и регионалните програми за развитие, съфинансирани от Структурните фондове и Кохезионния фонд на ЕС.

 

 

Дефинираните цели на развитието допълват и оптимизират в местен план  стратегическите цели за развитие на отделни сектори – конкурентоспособна икономика, развитие на базисната инфраструктура, опазване и подобряване на околната среда, развитие на човешки ресурси и нарастване на заетостта, развитие на земеделието и селските райони.

 

 

Важна роля като мобилизиращ фактор за местното развитие има разширяването на трансграничното сътрудничество. Възможните ресурси в тази област ще бъдат насочени главно към подпомагане развитието на инфраструктурните мрежи и обектите за опазване на околната среда, с оглед намаляване на замърсяванията и негативно влияние върху компонентите на околната среда по поречието на р. Места от двете страни на границата между Република България и Република Гърция.  Максималното използване на възможностите за трансгранично и междурегионално сътрудничество и включването в подходящи инициативи са от особена важност за общинската стратегия за развитие и за подобряване на социалните, икономическите и инфраструктурните условия за изпълнение на Общинския план за развитие.

 

 

В съответствие с анализа, визията и стратегическите цели на политиката за развитие на община Разлог и отчитайки  възможностите и перспективите за местно развитие и за развитие на региона,  както и структурните проблеми, които трябва да бъдат решени през периода 2007-2013 г., стратегията за развитие определя  следните приоритети:

 

 

Приоритет 1:

 

Опазване  и поддържане на природната среда и екологичното равновесие,  рационално използване на природните ресурси за икономическо развитие и осигуряване на здравословна жизнена среда.

 

 

Приоритет 2:

 

Съхраняване и обогатяване на културните традиции и историческото наследство, допринасящи за икономически просперитет на общината и подобряване на социокултурната среда.

 

 

Приоритет 3:

 

Развитие на административния капацитет  и партньорството  за балансирано и устойчиво развитие.

 

 

Приоритет 4:

 

Подобряване на бизнес инфраструктурата, услугите за МСП, насърчаване на  изследователската дейност и технологичния трансфер, модернизация и въвеждане на екологични и енергоспестяващи технологии в производствения сектор.

 

 

Приоритет 5:

 

Развитие на туристическия потенциал и услугите в туристическата индустрия.

 

 

Приоритет 6:

 

Подобряване на транзитната и местната пътна инфраструктура, развитие на благоустройствените дейности в населените места.

 

 

Приоритет 7:

 

Развитие на комуникациите и инвестиции за въвеждане на стандартите на информационното общество.

 

 

Стратегическите цели на общината ще се реализират чрез избраните приоритети за развитие, всеки от които има балансиран принос за постигането на една от стратегическите цели. В този аспект на вътрешна обвързаност и обоснованост на стратегията Приоритети 1, 2 и 3 ще допринесат за постигането на Цел 1 “Опазване и ефективно използване на природното и културното наследство и укрепване на местния капацитет за постигане на устойчиво  интегрирано местно развитие”; Приоритети 4 и 5 – за постигането на Цел 2 “Повишаване на икономическата активност, стимулиране и развитие на малкия и средния бизнес на основата на природните ресурси, културните  традиции и потенциала на човешките ресурси”; а Приоритети 6 и 7 ще бъдат насочени към реализацията на Цел 3 “Инфраструктурно развитие на общината, превръщащо я в мултифункционален  комуникационен център за  хората  и за бизнеса в района  на р. Места”.

 

.

 

 

 

2.3 Съгласуваност и координация на политиките и инструментите за местно развитие

 

 

Стратегията за развитие на община Разлог отчита целите и приоритетите на структурните политики в отделните сектори на местно и регионално ниво с оглед съгласуваност и координация на местната политика за интегрирано развитие с тях. Този подход е необходим, за да се гарантира ефективното и ефикасното използване на ресурсите на общината за развитие като цяло.

 

 

Политиката за интегрирано местно развитие ще подкрепи икономическата политика на страната и в региона  с извеждане на приоритетни области за намеса на общинско ниво чрез  прилагане на интервенции, които ще съдействат за стимулиране на икономическа активност в общината и като следствие ще подобрят бизнес средата, пазарните позиции и конкурентоспособността на местната икономика. Икономическата диверсификация и модернизация за подобряване жизнеността на регионалната икономика са от особена важност за постигане на напредък по отношение на устойчивото и балансираното развитие на общината.

 

 

Основен акцент в приоритетите и специфичните цели на Общинския план за развитие е подобряването на инфраструктурата, свързана с бизнеса и достъпа до услуги, като това кореспондира с целите и приоритетите за развитие на базисната инфраструктура и мрежи в страната и региона – транспортна, енергийна, телекомуникационна, ВиК. Координацията на мерките и действията в тази насока ще стимулира икономическото развитие и растеж и ще допринесе за повишаване привлекателността на общината за инвестиции, както и за достигане на екологичните стандарти.

 

 

Опазването  и възстановяването на околната среда, както и екологосъобразното използване на природните ресурси са свързани пряко с използването на местния потенциал за развитие. Целите и приоритетите на политиката в сферата на околната среда  внимателно са отчетени  и съгласувани при определянето на приоритетите и специфичните цели, залегнали в плана за развитие, особено във връзка с балансираното, устойчивото и хармоничното развитие на територията на общината.

 

 

Програмата за опазване на околната среда на община Разлог, разработена през 2004 г., е изключително важен документ, който е в пълно съответствие със стратегията за интегрирано развитие, определена с настоящия план за развитие на общината. Сред основните цели на приетата програма са:

 

·        Използване на природните дадености на територията на общината за развитие на икономическия потенциал и туризма;

 

·        Идентифициране и анализ на проблемите в областта на околната среда на територията на общината, установяване на причините и предложения за решения и действия за тяхното преодоляване;

 

·        Обединяване на усилията на общинските органи, държавните институции, населението, НПО и предприятията на територията на общината за решаване на проблемите;

 

·        Оптимално използване на ограничените финансови и човешки ресурси, като ги съсредоточи за решаване на най-приоритетните проблеми.

 

 

Тези цели са интегрирани в плана по Цел 1 при определянето на Приоритет 1: “Опазване  и поддържане на природната среда и екологичното равновесие,  рационално използване на природните ресурси за икономическо развитие и осигуряване на здравословна жизнена среда”.

 

Програмата за опазване на околната среда на община Разлог е динамичен и отворен документ, който ще бъде периодично допълван съобразно настъпилите промени в приоритетите за интегрирано развитие на общината, в националното и европейското законодателство. Тя ще спомогне за аргументиране на проектите на общината, които ще бъдат предложени за финансиране самостоятелно или в рамките на бюджета на Програмата за реализация на Общинския план за развитие за периода след 2006 година.

 

Съгласуваността и координацията с политика за развитие на човешките ресурси и с Националния план по заетостта на национално и регионално ниво е  от съществена важност за постигане на целите и приоритетите за интегрирано местно развитие. В това отношение развитието и адаптирането на  професионалните умения, насърчаването на предприемачеството за повишаване на икономическата активност и изграждането на мрежа на информационното общество в зависимост от конкретните нужди на общината съответства на хоризонталните цели и приоритети в областта на човешките ресурси. Приоритетите, определени с плана, хармонизират и с целите, поставени на европейско ниво от Лисабонската стратегия (2000 г.) и резултатите и препоръките след оценката на постигнатия напредък по изпълнение на стратегията, направена през 2005 г. 

 

 

Споделя се разбирането, че увеличаването на заетостта, подобряването на качеството на живота и доходите на населението в общината е възможно само чрез по-нататъшно засилване конкурентоспособността на местната икономика и развитието на човешките ресурси.

 

 

Зоните за земеделие и селскостопански дейности и съответните населени места представляват важна част от територията на общината, като в повечето случаи те се характеризират с изостаналост, липса на инвестиции и възможности за диверсификация и модернизация на производството. Общата насоченост на целите и приоритетите на плана е съобразена със секторната и регионалната политика по отношение на стремежа за балансирано и устойчиво развитие, по-специално свързано с развитието на земеделието и селските райони, съгласно Националния план за развитие на земеделието и селските райони.

 

 

 

Целите и приоритети на плана са формулирани по начин, който дава добри възможности за оптимално икономическо въздействие на местно ниво и координация на трите предприсъединителни инструмента за България - ФАР, ИСПА и САПАРД,  насочени към съфинансиране на секторни мерки и мерки за регионално развитие, определени с общата стратегическа рамка на НПИР за периода до 2006 г. и за периода до приключване на тяхното действие. Ще се търсят възможности за финансиране на отделни проекти на общината в областта на интегрираното регионално развитие, техническото съдействие и укрепването на административния капацитет, които да подпомогнат подготовката за участие в Структурните фондове на ЕС, както и самата реализация на плана след 1 януари 2007 г.

 

 

Важен елемент на координацията е осъществяването на финансов контрол за правилното и законосъобразно усвояване на средствата за финансиране на плана, който следва да се осъществява съобразно правилата  и процедурите, предвидени в националното законодателство и в съответствие с изискванията за прилагане на структурните инструменти на ЕС.

 

 

Общинският план за развитие се базира на редица стратегически и планови документи, които се разработват на различни териториални нива и имат конкретни функции по отношение формирането и прилагането на местната политика за развитие. В таза връзка е налице съгласуваност с Областна стратегия за развитие и схема за устройство на област Благоевград, Регионалния план за развите на Югозападния район за планиране, Националната стратегия за регионално развитие, а оттук и с Националната оперативна програма за регионално развитие, която ще бъде основен източник за съфинансиране на приоритетите, залегнали в Общинския план за развитие.

 

 

2.4 Партньорство за развитие

 

 

На регионално и областно ниво са изградени и действат консултативни органи на принципа на партньорството, които активно участват в   планирането, програмирането, наблюдението и оценката в областта на прилагане на политиката за регионално и местно развитие. Основните органи, които включват представители на държавните органи – ключови министерства, областни управители, местни власти, икономически и социални партньори и граждански организации, са:

 

 

·        Регионалният съвет за развитие, който обсъжда и съгласува Регионалния план за развитие на Югозападния район за планиране в т.ч. и оценява инициативите на общините за регионално и местно развитие. Този орган е изграден на ниво, съответстващо на Ниво 2 от класификацията на европейските региони (NUTS), възприета от Евростат.

 

 

·        Областният съвет за развитие, който обсъжда и приема проекта за Областна стратегия за развитие и схема за устройство на област Благоевград, като също така оценява инициативите на общините, регионалните агенции, гражданските сдружения и неправителствените организации, свързани със стратегията за развитие на областта. Областният съвет за развитие е изграден на ниво, съответстващо на Ниво 3 от класификацията на европейските региони (NUTS).

 

 

Основните партньори в осъществяване на стратегията за устойчиво интегрирано развитие на община Разлог и при реализацията Общинския план за развитие са:

 

 

Общинската администрация – координатор и двигател на развитие

 

           

 

Общинската администрация е основна страна в подготовката и реализацията на стратегията за развитие, залегнала в Общинския план, като институционализирана воля на населението на общината за местно самоуправление, изразена в техния вот за избор на кмет и Общински съвет.

 

 

Ролята на органите на местното самоуправление и общинската администрация е ключова по отношение на следните области:

 

 

·        влияние върху икономическата среда (най-вече чрез местни данъци и такси)

 

·        насърчаване на частния бизнес чрез инвестиции в публичната инфраструктура

 

·        пряко участие в отделни проекти, в които е ангажирана общинска собственост и които могат да бъдат основа за публично-частни партньорства

 

·        подпомагане на определени инициативи чрез помощ при тяхното финансиране (най-вече чрез предоставяне на гаранции, насърчаване на кредитни кооперации)

 

·        предоставяне на качествени публични услуги, които да бъдат убедителен аргумент в полза на ясни и прозрачни отношения между бизнеса, гражданството и общинската администрация (по принципа “видим ефект от данъците на населението”).

 

 

Общинската администрация ще се придържа към следните основни принципи:

 

 

-         запазване на възможността за участие в икономическия живот през публично-частни партньорства. Това може да бъде една от гаранциите за прозрачно и оптимално използване на общинските ресурси (като например концесии за минерална вода);

 

-         икономическата активност на общината, макар и в ограничени размери, ще поддържа мероприятия, които имат смесен (икономически и социален) характер и тяхната ефективност не се измерва единствено с икономически критерии (като рентабилност). При такива мероприятия обаче винаги трябва да бъде ясно представена социалната компонента на общата цел, за която се заплаща определена икономическа цена;

 

-         приватизацията на предприятия за отделни публични услуги (като поддържане на чистотата и сметоизвозване) следва да се осъществява само при наличие на гаранции за по-добро качество на приемливи цени на предоставяните услуги;

 

-         максимално прозрачно управление на общинските активи в каквато и форма да са те (общински предприятия, дялови участия с смесени фирми и т.н.)

 

                       

 

Обективните предпоставки за активно и разширено участие на общинските власти са:

 

-        волята за промени и необходимостта от развитие на демократичните процеси в управлението на общината;

 

-        изискванията на процеса на интеграция на страната и регионите в Европейския съюз;

 

-        необходимостта от въвличането на гражданите в местното самоуправление и реализирането на стратегията за развитие на общината;

 

-        процесите на глобализация и засилен конкурентен натиск върху икономиката след пълноправното членство на България в ЕС и необходимостта от устойчиво местно икономическо развитие.

 

 

В община Разлог се добавя още един положителен фактор и това е силната роля на доброто общинско ръководство в лицето на Кмета на общината и Общинския съвет. Наложена традиционна практика за община Разлог е моделът за партньорство между общината и институциите, което е най-сигурната гаранция за постигане на устойчиво интегрирано развитие.

 

 

Частният бизнес – надежден икономически партньор

 

 

При определяне ролята на частния бизнес за развитието на общината и за реализиране на стратегията за устойчиво интегрирано развитие правилното разпределение на ролите между общинската администрация и бизнеса е от особено значение.

 

 

Бизнесът е основният икономически партньор при изпълнението на стратегията. Партньорството обаче действа в определени институционални, фискални и инфраструктурни условия, които могат да са предмет на общински решения.

 

             

 

За успешното реализиране на Общинския план за развитие е особено важно да има постоянен диалог между общината и бизнеса за потенциалните ползи и загуби от едно или друго решение и за това как то би се отразило в по-широк план върху икономическите и социалните аспекти на развитието в община Разлог. Създаването на благоприятен бизнес климат в общината е основна предпоставка и за привличането на преки чуждестранни инвестиции.

 

 

Професионалните сдружения и неправителствените организации – мобилизиращи социални партньори

 

           

 

Професионалните сдружения и организации на работниците и служителите и неправителствените организации, действащи в община Разлог, ще имат съществена роля при реализацията на Общинския план за развитие, като в някои отношения е възможно ролята им да бъде водеща. Предпоставките за това са следните:

 

 

ü      Организациите имат възможност да реализират и стопанска дейност, ако тя е съобразена с основната им дейност. Това дава възможност за допълнителни приходи;

 

ü      В много случаи тези организации са канал, през който в общината реално влизат чуждестранни инвестиции (Разлог е добър пример за това);

 

ü      Организациите обикновено са източник на качествени експертни знания и “друг поглед” върху едни или други проблеми, което ги прави често незаменими при изработване и взимане на решения на общинско ниво. Това се отнася до синдикалните организации и професионалните сдружения и до нестопанските организации предимно в областта на екологията и насърчаването на равните възможности, като добра експертиза вече притежават организации, занимаващи се с екологични оценки и анализи, икономически анализи и прогнози, работа с деца, с хора с увреждания, със стари хора.

 

 

Неправителствените организации (НПО) като юридически лица с нестопанска цел чрез осъществяването на конкретни проекти работят за защита на гражданските интереси и местното развитие. Те са естествен партньор на местните власти, бизнес и медии и имат съществена роля при изработването и реализацията на стратегията за интегрирано местно развитие. Предимство на НПО е постоянното взаимодействие с граждански групи и доброто познаване на местните проблеми. Всяка от тях има мисия и представлява определени граждански интереси. Неправителствените организации могат да привличат вниманието на общността към определени теми като предизвикват дебат, предоставят допълнителни знания и умения, мобилизират гражданско участие и обществена подкрепа, които са изключително важни за успешното осъществяване на Общинския план за развитие.

 

 

Потенциалното поле за работа за подобни организации тепърва ще се разширява.

 

 

Активните неправителствени организации в община Разлог до този момент са:

 

 

§         Местна агенция за икономическо развитие (МАИР)

 

§         Сдружение “МодРа- Център за устойчиво развитие на община  Разлог”

 

§         Читалище “15 септември 1903 г.”

 

§         Сдружение “Шанс” (за лица с интелектуални увреждания)

 

§         Сдружение “Булмонтана”

 

§         Сдружение “Слънчев свят”

 

 

Изключително важно за осъществяването на стратегията за развитие и на планираните дейности е да се използват ресурсите и влиянието на тези организации в местната общност, да се подпомага развитието на капацитета им и появата на нови и устойчиви граждански сдружения.

 

 

3. ПРИОРИТЕТИ ЗА ДЕЙСТВИЕ И СПЕЦИФИЧНИ ЦЕЛИ

 

 

В тази част на Общинския план за развитие са представени по-подробно избраните приоритети на стратегията, които се дефинират като приоритети за действие за постигане на целите за развитие на община Разлог за периода 2007-2013 г., както и специфичните цели по всеки приоритет, към които ще бъдат насочени планираните интервенции.

 

 

Като стратегическа база за избор на приоритетите за действие и техните специфични цели  са използвани Националната стратегия за регионално развитие, която се стреми към постигане на цялостно балансирано и устойчиво развитие на регионите в България, както и предвижданията и стратегическите насоки за икономическото,  социалното и териториалното развитие на област Благоевград. От друга страна, изискванията за участие в Структурните и Кохезионния фонд на ЕС на регионално и местно ниво поставя общата нормативна рамка за планиране, програмиране и управление на интервенциите за местно развитие и координацията им със секторните политики и приоритетите за икономическо и социално развитие на Югозападния район за планиране като европейски регион в контекста на регионална политика на ЕС.

 

 

Приоритетите за действие и специфичните цели за прилагане на местната политика за развитие в рамките на плана са резултат от процеса на консултации и координация между заинтересованите институции на местно ниво, както и с местните и регионалните партньори.

 

 

Общият извод от консултациите подкрепя разбирането, че интервенциите за местно развитие трябва да продължат натрупания опит и традициите в общината, като наред с това се търсят иновативни мерки и специфични въздействия, които биха спомогнали за възраждането и общото подобряване на икономическото и социалното състояние на общината.

 

 

Изводите и препоръките, съдържащи се в актуализираната Стратегия за устойчиво развитие на община Разлог 2005-2006 г. са също така важен ориентир за насочване на усилията и концентриране на структурните интервенции  за интегрирано местно развитие.

 

 

В резултат на консултациите между партньорите в общината и на всички нива на формулиране и прилагане на политиките за регионално и местно развитие бяха дефинирани описаните по-долу приоритети за действие и специфични цели за развитието на община Разлог.

 

 

3.1 Приоритет 1 “Опазване  и поддържане на природната среда и екологичното равновесие,  рационално използване на природните ресурси за икономическо развитие и осигуряване на здравословна жизнена среда”

 

 

Състояние и потенциал

 

 

Природните дадености на община Разлог са най-ценния капитал на общината. Въпреки това, в община Разлог все още са налице редица нерешени проблеми, които представляват потенциален риск за здравето на хората и създават ежедневни битови неудобства за населението: не малка част от поречията на реките са замърсени в резултат на липсата на изградени пречиствателни станции за отпадъчни води; качеството на атмосферния въздух все още не отговаря на стандартите; част от съществуващите сметища не съответстват на хигиенните норми; не е въведена система за разделно събиране и последваща повторна употреба и рециклиране на отпадъците от бита.        Решаването на проблемите ще се основава на принципите на устойчивото развитие; намаляване и предотвратяване на риска за човешкото здраве; предимство на предотвратяване на замърсяването, пред последващо отстраняване на вредите; прозрачност в процеса на вземане на решения; спазване на принципа “замърсителят плаща"; съхраняване на био-разнообразието за идните поколения.

По отношение на горите, които са обект на нерегламентирана сеч и износ на дървен материал, е необходима сериозна и целенасочена общинска политика и държавна подкрепа, ориентирани към ефективна защита на този екологичен ресурс, който е в основата на устойчивото развитие и в развитието на такива значими за общината сектори като туризма, водоснабдяването, добива на електроенергия от възстановими източници. Усилията за опазване на горите могат да бъдат съчетани с кампания за залесяване на обезлесени местности, в която да се включват подрастващите, малцинствените групи и безработните чрез осигуряване на алтернативна заетост.

 

Специфични цели

 

 

Специфична цел 1: Опазване и обновяване на горския фонд, подобряване състоянието на  речните корита, прилагане на мерки за опазване на  биоразнообразието, ефективно управление на водните ресурси и промоция на природното богатство.

 

 

Мерки и подходящи области за инвестиции

 

 

§         Организиране на залесяването на обезлесени  местности

 

§         Създаване на масиви от бързорастящи дървесни видове

 

§         Почистване, укрепване и залесяване на речни корита

 

§         Създаване на програма за ефективно и многостранно използване на дървесината и отпадъците от дървесината

 

§         Изграждане на инсталация за изгаряне на дървесни отпадъци за топлофикация на централната градска част

 

§         Съхраняване, укрепване и възстановяване на ключови екосистеми, местообитания, видове и на генетичните им ресурси

 

§         Създаване на информационната система за водните ресурси на общината

 

§         Изграждане на пречиствателни станции за отпадъчни води (ПСОВ)

 

§         Оптимизация на системата за управление на отпадъците

 

§         Изграждане на модерно регионално депо за битови отпадъци

 

§         Въвеждане на система за разделно събиране на отпадъците

 

§         Ликвидиране на стари замърсявания с битови отпадъци (незаконни сметища)

 

 

Специфична цел 2: Ефективно и ефикасно управление на отпадъците и пречистване на отпадъчните води.

 

 

Мерки и подходящи области за инвестиции

 

 

§         Изграждане на пречиствателни станции за отпадъчни води (ПСОВ)

 

§         Оптимизация на системата за управление на отпадъците

 

§         Изграждане на модерно регионално депо за битови отпадъци

 

§         Въвеждане на система за разделно събиране на отпадъците

 

§         Ликвидиране на стари замърсявания с битови отпадъци (незаконни сметища)

 

 

 

3.2 Приоритет 2 “Съхраняване и обогатяване на културните традиции и историческото наследство, допринасящи за икономически просперитет на общината и подобряване на социокултурната среда”

 

 

Състояние и потенциал

 

 

В община Разлог са запазени живи народни традиции и богато културно-историческо наследство. Културната идентичност е фактор, който запазва традиционния облик на населението и територията и е гаранция за устойчивото им развитие. На територията на общината има исторически паметници със световно значение, каквато е църквата в с. Добърско.  Културните институции в община Разлог разполагат със собствена материална база и са регистрирани като нестопански организации по Закона за читалищата и ЗЛС. Те поддържат традицията и развиват успешна дейност. Основният проблем е ниската финансова обезпеченост, която е резултат от намалената субсидия на общодържавно ниво. Характерна за общината е религиозната толерантност между отделните вероизповедания.  На територията на гр. Разлог са разположени християнска православна църква, Божия църква и Евангелистка църква.

 

 

Специфични цели

 

 

Специфична цел 1: Подобряване състоянието на културно-историческите обекти и  обслужващата инфраструктура.

 

 

Мерки и подходящи области за инвестиции

 

 

§         Рехабилитация, реконструкция и изграждане на нови пътища/ подходи/пътеки до културно-историческите обекти

 

§         Развитие и модернизация на инфраструктурата и дейностите, свързани с поддържане и обслужване на културно-историческите обекти – енергийно захранване, водоснабдяване и канализация, транспортни услуги, поддържащи системи на обектите

 

§         Изграждане на информационна система за културно-историческите обекти

 

§         Ефективно опазване, реставрация и консервация на културно-историческите   паметници, организиране на археологически разкопки

 

 

Специфична цел 2:    Насърчаване  поддържането и обогатяването на културните традиции, обичаи и фолклор, развитие на културната политика и маркетинга на културните ценности.

 

 

Мерки и подходящи области за инвестиции

 

 

§         Проява на активност за намиране на нови форми на финансиране на културната сфера извън бюджета

 

§         Участие с проекти в програми, подкрепящи дейността на неправителствените организации

 

§         Стимулиране на местните художествени занаяти

 

§         Съхраняване и    популяризиране на традиционните фестивали: кукерски, Пирин пее, на мъжките фолклорни ансамбли, на авангардната музика “Рок Предел”

 

§         Изготвяне на програма за партньорство с международни културни институции.    Продължаване  на членството във фондацията на фестивалните градове

 

§         Трансформиране на читалището в многофункционален културен център

 

§         Преструктуриране и обновяване на музеите в община Разлог

 

§         Обучение на подрастващите в християнските ценности

 

 

 

3.3 Приоритет 3  “Развитие на административния капацитет  и партньорството  за балансирано и устойчиво развитие

 

 

Състояние и потенциал

 

 

Укрепването на институционалния и административния капацитет е ключово изискване, за да може общината да бъде в състояние да възприеме, да се съобразява и да прилага политиката за местно интегрирано развитие чрез ефективната реализация на Общинския план за развитие. Това ще наложи модернизация и/или разширяване на съществуващите административни структури или създаването на нови звена, които отговарят на принципа за ефективно и ефикасно управление и контрол на плана. Нуждата от подобни мерки е обоснована в контекста на увеличаване на децентрализацията, както по линия на планирането и програмирането, така и във връзка с финансовото участие, наблюдението и оценката на планираните мерки.

 

Преди всичко, на общинско ниво се изисква подобряване на административните процедури и въвеждане на финансова и бюджетна система, позволяваща бързо и ефикасно усвояване на средствата, заделени за изпълнението на плана, организиране на управлението, наблюдението и оценката съгласно европейските стандартите за участие в Структурните фондове.

 

Местните институции, създаващи условия за координация и партньорство, се нуждаят от укрепване и натрупване на опит, за да могат да осъществяват ефикасно процесите на координация и партньорство. Важен аспект е оценката на локалното въздействие на мерките в отделните сектори, както и създаването на система за мониторинг на общите инвестиции за местно развитие и тяхната координация с участието на всички партньори.

 

 

Укрепването на институциите и партньорските организации, включени във формулирането и прилагането на местната политика, и повишаването на техния капацитет, създаването и прецизирането на процедурите и механизмите за тяхното взаимодействие и координация, подобряването на информационното осигуряване и достъпа до статистически данни са предпоставки за всяка целенасочена местна политика и за ефективно и ефикасно използване на ресурсите. Ето защо те заслужават не по-малко внимание от преките инвестиционни мерки, тъй като са от критично значение за постигане на целите на Общинския план за развитие. Те са  предпоставка за прилагане на дейности, съобразени с изискванията и принципите на Структурните фондове на ЕС.

 

Специфични цели

 

 

Специфична цел 1:  Увеличаване на капацитета на местната администрация за планиране, програмиране и управление на дейностите за постигане на балансирано и устойчиво развитие на общината.

 

 

Мерки и подходящи области за инвестиции

 

 

§         оценка на капацитета за анализиране и преодоляване на съществуващите и възможните пропуски в управлението и контрола на плана с цел ефективно прилагане на мерките за интегрирано развитие на общината

 

§         проекти за сътрудничество между институциите и партньорите при изпълнението на плана

 

§         техническа помощ за подготовка на проекти

 

§         обучение и развитие на уменията за управление на проекти и осъществяване на ефективен финансов контрол

 

§         информационно осигуряване на процеса на управление

 

§         изграждане на система за мониторинг и оценка на плана

 

 

Специфична цел 2:  Развитие и укрепване на сътрудничеството между местната власт, икономическите и социалните партньори и гражданското общество за постигане целите на развитието на местно и регионално ниво.

 

 

Мерки и подходящи области за инвестиции

 

 

§         Изграждане  и институционално укрепване на структури за партньорство в общината, способни да поемат отговорности за формиране и прилагане на интегрирани политики за развитие

 

§         Повишаване на ефективността от прилаганите интервенции и мерки чрез по-добра координация между партньорите, засилено целево въздействие, информационно осигуряване и подобрени мониторинг и оценка

 

§         Обучение на регионалните партньори за разработване и прилагане на интегрирани мерки за развитие

 

§         Сътрудничество при управление на проекти

 

§         Работа в мрежа

 

§         Механизми за наблюдение и оценка на въздействието

 

§         Социално-икономически анализи и SWOT анализ

 

§         Информация и публичност на Общинския план за развитие

 

§         Дискусионни форуми

 

 

 

3.4 Приоритет 4  “Подобряване на бизнес инфраструктурата, услугите за МСП, насърчаване на  изследователската дейност и технологичния трансфер, модернизация и въвеждане на екологични и енергоспестяващи технологии в производствения сектор”

 

 

Състояние и потенциал

 

 

Кризата през 90-те години снижи критично промишления потенциал чрез свиване на стари производства, закриване на губещи и субсидирани производства, което доведе до общо влошаване на икономическото състояние в община Разлог.  Сравнителният анализ за областта показва, че общината попада в групата на общините с относително нееднородни икономически структури, притежаващи варираща капиталова осигуреност, но с голям бъдещ потенциал за развитие и с възможности за превръщането им в локални центрове на растежа.

 

 

Повечето индустриални предприятия срещат сериозни  проблеми, свързани с приспособяването към изискванията на пазара и заемането на определени пазарни сегменти и ниши.

 

 

МСП в общината срещат значителни трудности и предизвикателства, които значително намаляват възможностите им за принос към местното развитие и създаване на повече работни места. Ниското технологично ниво, липсата на информация и ограничения достъп до кредитни схеми и външни пазари в повечето от случаите са сред основните проблеми пред малкия и средния бизнес.

 

 

Отрасловото разпределение на регистрирания бизнес показва превес на стопанските субекти в областта на различните по характер услуги. В пространственото отношение МСП се развиват най-вече в градския център на общината. Консултантските услуги за МСП не са развита практика на цялата територия на общината.

 

 

Приоритетите в тази насока включват насърчаване на частния сектор, подпомагане на по-малките предприятия и въвеждане на качество и високи технологии в производството. Опазването на околната среда,  рационалното използване на енергията и суровините, както  и подобряването на производителността на труда са също така особено важни хоризонтални задачи за развитие на индустриалния сектор в общината.

 

 

Специфични цели

 

 

Специфична цел 1: Подобряване на състоянието и изграждане на довеждаща инфраструктура до зоните и обектите за бизнес.

 

 

Мерки и подходящи области за инвестиции

 

 

Общи мерки

 

§         Подобряване на инфраструктурната среда за стартиране на нов и развитие на съществуващия бизнес чрез изграждане и модернизиране  на пътнотранспортната инфраструктура, свързваща бизнес обекти с главните и местните пътища и по-големите бизнес центрове и пазари в региона.

 

§         Подобряване на услугите за енергозахранване, водоснабдяване, телекомуникации и екологична защита, които са необходими за развитието на бизнеса.

 

§         Координирано, балансирано и изпреварващо развитие на различните видове инфраструктура в съответствие с нуждите и очакваното търсене.

 

§         Преодоляване на инфраструктурната изолация с цел подобряване на възможностите за финансиране на бизнеса.

 

 

Транспорт

 

§         Изграждане на ефикасна пътна система за намаляване на транспортните разходи и осигуряване на облекчен достъп до бизнес обекти;

 

 

§         Рехабилитация и модернизация на пътната мрежа за намаляване на инфраструктурните дефицити, които пречат на развитието на определени бизнеси;

 

 

§         Увеличаване полезността на част от републиканската пътна мрежа – преминаващите през територията на общината второкласни пътища;

 

 

 

Телекомуникации

 

§         Повишаване на бизнес конкурентоспособността чрез подобряване на достъпа до пазари, електронната търговия, бизнес връзките и техническата и финансова информация.

 

§         Използване на комуникационната технология за осигуряване на възможности за редовно или професионално обучение за групи от населението в отдалечените райони.

 

§         Насърчаване на работа в мрежа в рамките на една общност или между общностите

 

§         Развиване на умения свързани с комуникационната технология 

 

§         Привличане на средства от частния сектор

 

 

Енергийни системи

 

§         използване на възобновяеми енергийни източници - природен газ, водноелектрическа енергия, вятърна, слънчева, геотермична енергия и енергия от биомаса

 

 

ВиК

 

§         Рационално използване на водата в обектите за бизнес дейности, ефикасност на системата за интегрирано управление на водните ресурси.

 

§         Интегрирано управление на отпадъчните води,  резултат на производствени дейности, чрез безопасно изхвърляне или съхраняване, пречистване и/или повторно използване.

 

 

Специфична цел 2:  Изграждане на бизнес информационни центрове и инкубатори за  стартиращи и новосъздадени предприятия.

 

 

Мерки и подходящи области за инвестиции

 

 

§         Подобряване на бизнес климата чрез подпомагане създаването и развитието на местни и регионални сдружения на бизнеса в отделните икономически сектори

 

§         Подобряване на бизнес средата за стартиращи в бизнеса и съществуващи МСП чрез изграждане и ефективно управление на местни бизнес центрове за предоставяне на консултантски и информационни услуги

 

§         Обучение на ръководителите и персонала на бизнес организации и сдружения  и мениджърите  на фирми за придобиване на бизнес умения и за работа в мрежа

 

§         Подобряване на достъпа до бизнес информация за пазарните условия, възможностите за технологично развитие и трансфер

 

§         Насърчаване въвеждането на иновации и производството на нови продукти, системи за управление и контрол на качеството и проникване на пазара.

 

§         Консултантски  услуги в областта на маркетинга, управление на риска и  бизнес планирането.

 

§         Подпомагане установяването на връзки между фирмите, създаването на клъстъри чрез групиране и договориране.

 

§         Подобряване на възможностите за достъп и участие във финансови и кредитни системи.

 

 

 

Специфична цел 3:  Разработване и прилагане на схеми в подкрепа на  технологичната политика на МСП - установяване на връзка с научно-изследователски центрове, въвеждане и използване на модерни технологии, нови продукти и иновации и особено екологични продуктови технологии, енергоспестяващи системи и използване на възобновяеми източници на енергия.

 

 

Мерки и подходящи области за инвестиции

 

 

§         Осигуряване на специализирани услуги и техническо подпомагане на МСП за развитие на модерна технологична политика.

 

§         Създаване на мрежи за сътрудничество между учебни, изследователски и технологични центрове, лаборатори и фирми за внедряване на нови технологии, иновации и нови продукти

 

§         Осигуряване на достъп до техническа и финансова помощ на фирми, ориентирани към въвеждане и използване на високи технологии, екологични производства и енергоспестяващи системи.

 

§         Развитие на специализирани професионални умения  и обмена на информация и опит в областта на иновациите и високите технологии.

 

 

 

Специфична цел 4:  Стимулиране и промоция на развитието и подобряването на качеството и конкурентоспособността на човешките ресурси, заети в местната икономика

 

 

Мерки и подходящи области за инвестиции

 

 

§         Адаптиране и модернизиране на системата  за професионално обучение и преквалификация на работната сила за нуждите на МСП и местната икономика, подобряване на обучението в областта на информационните и комуникационните технологии

 

§         Насърчаване на сътрудничеството между бизнеса, обучителните центрове и образователните институции за развитие на професионалните умения в областта на предприемачеството, туризма, опазване на културното и природното наследство, технологичния трансфер и иновациите, енергийната ефективност

 

§         Достъп до продължително професионално обучение и обучение по време на работа чрез осигуряване на стимули за работодателите и работниците и служителите

 

§         Мониторинг на пазара на труда и разработване на ефективни и новаторски програми съвместно с икономическите и социалните партньори и НПО за развиването на умения, адаптирани към нуждите на пазара на труда и особено на фирмено ниво

 

§         Създаване на модерна информационна система за професионално ориентиране и информация

 

§         Интервенции отнасящи се до активно включване на социални партньори (дружества, асоциации и др.) в продължително професионално обучение, провеждане на проучвания за нуждите на пазара на труда, работа в мрежа и др.

 

§         Професионална преориентация и пре-квалификация на заетите в предприятия,  които осъществяват структурни промени в производството

 

§         Стимулиране на предпримачеството на младите хора

 

 

 

 

3.5 Приоритет 5 “Развитие на туристическия потенциал и услугите в туристическата индустрия”

 

 

Състояние и потенциал

 

 

Туризмът е приоритетна област със силно влияние върху икономиката на общината, генерирането на нови работни места и доходи на местно ниво. Съвременните условия в туристическия сектор включват промени в международния туристически пазар, процеса на приватизация и навлизането на частния сектор, нова организация  и обучение в туризма. Увеличен е интересът към регионалния и местния туризъм, основаващ се на природното и културното наследство, специализираните видове туризъм като селски, балнеоложки, религиозен, екологичен туризъм и др. Алтернативните форми на туризъм използват по-пълноценно местните ресурси, като по този имат мултиплициращ ефект върху местната икономика.

 

 

Обшината разполага с голямо разнообразие от туристически ресурси, съсредоточени на сравнително малка територия, които дават възможност за развиване  на разнообразни туристически продукти. Ресурсите включват подходящ климат, съхранени природни територии, културни обекти и обекти на историческото наследство, минерални извори. В допълнение, човешкият капитал, натрупаният опит и ноу-хау на местно ниво са важна предпоставка за формирането и прилагането на   активна  политика в областта на  туризма за интегрираното развитие на общината.

 

 

Oт друга страна, туристическата индустрия в общината е силно фрагментирана на малки и сравнително неустойчиви предприятия и дейности и с ограничено предлагане по отношение на сезоните и алтернативните видове туризъм. Базата за настаняване е с ниско качество, а степента на натовареност и нивата на заетост  на територията на общината са доста под възможностите. Липсва добра координация и дългосрочна стратегия за развитието на отрасъла на основата на съвременна туристическа информационна система.

 

 

В най-общ план, потенциалът за туризъм се определя от благоприятните климатични и екологични условия и уникалното разположение на Разлог между три планини с богати рекреационно-туристически ресурси, както и близостта му до ски-център с национално значение, какъвто е Банско. Развитието на туристическото подслоняване ще бъде резултат от очаквано разтоварване на града Банско в съседни селища, както и от усвояването на природни туристически ресурси в община Разлог каквито са ски-пистите на Кулиното и другите ресурси в местността Предела, а също и минералните извори в общината. От значение са и антропогенните ресурси на града и селата, най-вече културно-историческите паметници, бита, традициите, фолклора и културата на местното население. В община Разлог следва да се очаква развитие на хотелиерството в града Разлог и в курортните местности на Предела, както и в отделни села - най-вече Баня и Добърско.

 

За целта ще са необходими определени действия от страна на общината за плановата осигуреност на курортните местности и за изграждането на техническа инфраструктура в тях, а също и за намиране на възможности за привличане на потенциални инвеститори в сферата на туризма.

 

           

В населените места ще са необходими инвестиции за подобряване на благоустройството и повишаване стандарта на сградния фонд, включително на съществуващи жилища като потенциални туристически квартири.

 

Изграждането на спортен комплекс е една добра възможност. Той обаче трябва да бъде ориентиран не просто към потребностите на населението на Разлог, а на туристическия поток в района. Топлите минерални извори са важен ресурс в тази насока. За туристическата привлекателност ще допринесе и изграждането на открита сцена в парка, която може да се използва за масови прояви и фестивали. Евентуалното й използване и развитие може да се мисли в контекста на сътрудничество между съседни общини, в рамките на което отделните прояви са координирани и оформят цялостна верига. По този начин целият район ще стане по-известен и ще нарасне неговата привлекателност.

 

 

Специфични цели

 

 

Специфична цел 1:  Обновяване, разширяване и модернизация на туристическата инфраструктура за привличане на повече туристи на основата на природните и културните дадености.

 

Мерки и подходящи области за инвестиции

 

 

§         Подобряване на предлаганите услуги  чрез разширяване и модернизиране на настанителната база и инфраструктурата за развитие на туристически дейности, особено свързани с културата и природните забележителности на територията на общината

 

§         Привличане на частни инвестиции за подобряване на туристическата инфраструктура

 

§         Изработване на застроителни и регулационни планове на местностите “Предел”, “Кулиното”, “Бетоловото”, “Бойков рид”. Доизграждане на техническата инфраструктура в тези местности. Изграждане на втория етап на ски писта “Кулиното” и въжени линии

 

§         Асфалтиране на пътя до хижа “Яворов” и търсене на алтернативен достъп (евентуално фуникульор)

 

§         Инвентаризиране на състоянието и възможностите на жилищния фонд с оглед туристическо настаняване;

 

§         Изграждане на туристически хотели в Разлог

 

§         Изграждане на спортен комплекс в Разлог

 

§         Създаване на съвместни дружества за изграждане, стопанисване и експлоатация на спортни обекти и съоръжения

 

§         Предоставяне на концесии върху минерални извори и терени за балнеоложки обекти

 

§         Изграждане на конна база и игрище за голф

 

§         Изграждане на ваканционно селище

 

 

Специфична цел 2:  Диверсификация и подобряване на качеството на туристическия продукт, разширяване на комплекса от услуги, свързани с туристическата индустрия, включително рекреационни, лечебни и спортни дейности.

 

 

Мерки и подходящи области за инвестиции

 

 

§         Разработване на нови по отношение на услугите и дестинациите туристически пакети с цел преодоляване на сезонността в туризма

 

§         Подобряване на маркетинговите стратегии за развитие на туризма и определяне на специфични пазарни сегменти

 

§         Работа в бизнес-мрежа

 

§         Създаване на туристически информационен център с регионално значение, чрез който да се предоставя пълна и достъпна информация за наличните туристически услуги в региона

 

§         Периодично издаване на туристически справочник за региона със съдействието на Пирински туристически форум и предоставянето му на туроператори

 

§         Организиране на подходящи туристически маршрути

 

§         Съдействие за развитието на селски туризъм, балнеоложки и рекреационен туризъм, екологичен туризъм и други алтернативни форми

 

§         Координация между общините в рамките на Пирински туристически форум

 

 

 

3.6 Приоритет 6: “Подобряване на транзитната и местната пътна инфраструктура, развитие на благоустройствените дейности в населените места”

 

 

Състояние и потенциал

 

 

Пътната мрежа на територията на общината все още е неефикасна за осигуряване на бързо, удобно и сигурно превозване на хора и стоки. Необходимо е да се модернизира и завърши второкласната и местната пътна мрежа, за да се осигури достъп за хора и товари предимно до места, където се развиват производствени и туристически дейности на територията на общината или да се осъществи връзка републиканските пътища от по-висок клас и транспортните коридори с международно значение.

 

 

Два второкласни пътя от републиканската пътна мрежа преминават през община Разлог и осигуряват връзки с транспортен коридор №4 – бъдещата автомагистрала “Струма” и с транспортен коридор №8 – автомагистрала “Тракия”, както и връзка през границата с Гърция чрез новия граничен преход “Илинден”. Необходимо е да се подобрят габаритите на тези пътища особено през прохода “Предел” с оглед осигуряване на трета лента за изпреварване.

 

Значителна част от потенциала е свързан с разположението на общината на транспортен коридор и близостта й до новия граничен преход с Гърция – “Илинден”. Това дава възможности за развитие на складови бази за търговия на едро с регионално значение. Близостта до транспортен коридор открива възможност за изграждане на паркинг за товарни автомобили, който да обслужва транзитния поток. Наличието на такъв паркинг може да насърчи развитието и на друг съпътстващ бизнес (търговия, хотелиерство). Реална е възможността за изграждане на митническо бюро във връзка с откриването на новия граничен пункт с Гърция.

 

 

Ролята на община Разлог като важен инфраструктурен възел за съседните общини в района на Разложката котловина се определя от нейното местоположение и значението на града Разлог като естествен център в транспортно, енергийно и комуникационно отношение. За да се затвърди и засили тази роля е необходимо доразвитие и подобряване на съответните мрежи и съоръжения на инфраструктурата.

 

Благоустройството и добрата изграденост на елементите на инфраструктурата в населените места ще бъдат гаранция за устойчиво развитие, повишаване на иномическата активност и подобряване качеството на живот.

 

Общо степента на водоснабденост на общината е 95% при много добро качество на питейната вода. Степента на канализираност е 98% за Разлог и средно 50% за селата. Необходима е реконструкция на водопроводни мрежи, на цялата канализационна мрежа на гр. Разлог, която е остаряла и износена, и доизграждане на канализационните мрежи в селата и зоните за туризъм.

 

 

Специфични цели

 

 

Специфична цел 1:  Рехабилитация и реконструкция на  транзитните пътища / ІІ клас/, за осигуряване на по- добри връзки с транспортните коридори 4 и 8 и подобряване обслужването на пътния трафик - входящ и изходящ от новия ГКПП Илинден  с Република Гърция.

 

 

Мерки и подходящи области за инвестиции

 

 

§         Модернизация и реконструкция на път ІІ 19 Симитли – Разлог – Г.Делчев;

 

§         Действия за създаване на митническо бюро в гр. Разлог  

 

§         Съдействие за изграждане на складова база за търговия на едро за района на долината на р.Места

 

§         Съдействие за изграждане на паркинг за товарни автомобили и съпътстващи го обслужващи обекти

 

§         Активно участие на общината по посочените мерки с предоставяне на терени и гарантиране на кредити от търговски банки

 

 

Специфична цел 2 : Рехабилитация на местната пътна мрежа и  изграждане на пътища и пешеходни алеи до места с туристически интерес.

 

 

Мерки и подходящи области за инвестиции

 

 

§         Изграждане, ремонт и поддържане на общинската пътна мрежа, обслужваща преобладаващата част от територията с цел подобряване на достъпа до икономическите зони и обектите за туризъм

 

§         Рехабилитация и изграждане на пешеходни алеи, инфраструктурни съоръжения  и обслужващи обекти в зоните за отдих по туристическите маршрути

 

 

 

Специфична цел 3:  Подобряване изградеността и експлоатационното състояние на водоснабдителната и канализационната мрежа,  състоянието на уличната мрежа и благоустрояване на населените места за повишаване привлекателността на общината за  туризъм, бизнес и подобряване качеството на живот на населението.

 

 

Мерки и подходящи области за инвестиции

 

 

§         Подобряване състоянието на уличната мрежа в населените места

 

§         Изграждане на водоеми за питейна вода, реконструкция и доизграждане на водопроводни мрежи в селата и курортните местности

 

§         Реконструкция на канализационната мрежа в града и доизграждане в селата;

 

§         Изграждане на пречиствателни станции за отпадъчни води

 

§         Опазване и поддържане на обществените озеленени площи в населените места;

 

§         Газификация на град Разлог

 

§         Осигуряване на енергоспестяващо улично осветление

 

§         Прилагане на енергийноефективни мерки в общинските сгради

 

§         Изграждане на инсталация за изгаряне на дървесна биомаса за производство на топлинна енергия

 

 

3.7 Приоритет 7 “Развитие на комуникациите и инвестиции за въвеждане на стандартите на информационното общество”

 

 

Състояние и потенциал

 

 

В областта на телекомуникациите Технологичен възел "Далекосъобщения" при град Разлог обхваща четирите общини в региона - Разлог, Банско, Якоруда и Белица. Разлог е център на две съобщителни централи с национално значение: Благоевград - Разлог - Велинград и Благоевград - Разлог - Гоце Делчев. Бизнес Център “Места” е Интернет доставчик за целия регион.

 

 

През последните години в гр. Разлог и общината с бързи темпове се развиват информационните и комуникационните технологии.  Интернет връзката се осъществява от Бизнес Център “Места”, който е местният сървър.  Бизнес Център “Места” е Интернет доставчик и за целия регион. В града има радиотранслационен възел, две частни УКВ радиостанции – радио “Дъга” и радио “Бумеранг”, общинско кабелно радио и две кабелни телевизии.

 

 

Специфични цели

 

 

Специфична цел 1:  Развитие и модернизация на информационните и комуникационните мрежи и услуги.

 

 

Мерки и подходящи области за инвестиции

 

 

§         Осигуряване на достъп и използване на широколентови комуникационни технологии за пренос на данни и обмен на информация

 

§         Адаптиране на обществените сгради към съвременните изисквания за използване на  компютърни мрежи, информационно и комуникационно оборудване

 

§         Развитие на локалните информационните мрежи и бази данни за целите на бизнеса, туризма, образованието и обучението, адмистративното обслужване

 

 

Специфична цел 2 : Развитие на информационните и административните услуги за бизнеса и населението  базирани на съвременни ИКТ

 

 

Мерки и подходящи области за инвестиции

 

 

§         Развитие на електронните услуги, предоставяни от общинската администрация за бизнеса и населението

 

§         Повишаване на конкурентоспособността на местния бизнес чрез изграждане на информационни центрове и подобряване достъпа до информация за потенциални пазари, развитие на електронната търговия и банкиране, бизнес информационните мрежи, осигуряване на техническа и финансова информация.

 

§         Сътрудничество между администрацията, бизнеса, образователните институции и НПО за развиване на уменията, свързани с използването на ИКТ и подобряване качеството на услугите 

 

§         Привличане на средства от частния сектор за създаване на мрежа от центрове и програми за професионално образование и обучение в информационните и комуникационните технологии

 

 

 

3.8 Хоризонтални приоритети

 

 

 

Устойчиво развитие

 

 

Развитието, което запазва и обогатява икономическия и социалния капитал и природните ресурси, се дефинира като устойчиво развитие.

 

 

Устойчивото развитие обхваща преди всичко екологичните аспекти на икономическата дейност на общината. Решаването на проблемите и предизвикателствата пред устойчивото развитие обаче следва да обхваща всички параметри, свързани не само с ефекта върху околната среда, но и със социалните и икономическите последици и взаимодействието между тях.

 

 

Устойчивото развитие се определя като хоризонтален приоритет за реализацията на планираните мерки и конкретните проекти или схеми за подпомагане в рамките на Общинския план за развитие.

 

 

Устойчивостта на отделните инвестиционни намерения и операции или на индивидуалните проекти ще бъде отчитана, като се имат предвид следните критерии:

 

-         възможност за самоиздържане след определен период;

 

-         запазване и/или създаване на устойчиви работни места;

 

-         принос за опазване и подобряване на околната среда, устойчивото развитие на съответната обществена група или икономическа дейност

 

 

 

Равни възможности

 

 

Планирането и прилагането на политиките за местно развитие, както и осъществяването на отделни инициативи и проекти ще използват инструментариум, който гарантира спазването на принципа на равните възможности за различни етнически групи, лицата и групите в неравностойно положение и застрашени от социална изолация, както и  принципа за равенството между мъжете и жените.

 

 

Равните шансове за участие и ползване на резултатите от конкретните проекти за местно развитие са ключов фактор за генериране на добавена стойност и успешна реализация на целите на стратегията за интегрирано развитие.

ОРГАНИЗАЦИЯ И МЕТОД ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ПЛАНА

 

 

Организацията и методът за изпълнение на Общинския план за развитие обхващат системите за управление и контрол, наблюдение и оценка, осигуряване на информация и публичност и прилагането на принципа за партньорство на всички етапи на изпълнение.

 

В процеса на реализация на плана ще се спазват и принципите на отговорно и добро управление, ефективен финансов контрол, разделение на правомощията при осъществяване на управленските функции, предотвратяване и корекция на нередностите при изпълнението на конкретните дейности.

 

 

5.1 Система за управление и контрол

 

 

Орган за управление на Общинския план за развитие е кметът на общината.

 

Органът за управление е отговорен за:

·        организацията и координацията на системата за събиране на статистическа и финансова информация за изпълнението на плана;

 

·        изготвянето на годишни доклади и заключителен доклад за изпълнението на плана.

 

·        организирането на междинна и заключителна оценка на постигнатия напредък при изпълнеието на целите и приоритетите

 

·        ефективното финансово управление и контрол

 

·        координацията и съответствието със секторни политики на местно, областно/регионално и национално ниво

 

·        спазването на съответното законодателство, нормативната уредба и методическите указания на компетентните органи

 

·        информацията и публичността на плана

 

 

Специализираните звена на общинската администрация са отговорни за оперативното управление на плана - административно и финансово управление, финансов контрол и вътрешен одит.

 

 

Организационната схема за изпълнение на Общинския план за развитие е дадена в приложение.

 

 

 

5.2 Мерки за консултиране на партньорите

 

 

Процесът на консултации включва участие на партньорите при разработването на Общинския план за развитие, неговото управление, наблюдението и оценката на постигнатиге резултати.

 

Консултациите имат за цел координация и мобилизация на всички ресурси на общината за изпълнение на плана, както и разширен обмен на мнения и идеи за успешно прилагане на политиката за местно интегрирано развитие между всички основни участници – местни власти, социални партньори, неправителствен организации, частен бизнес, областен управител и областна администрация. Обобщените резултати от процеса на консултации водят до последваща актуализация на плана събразно настъпилите промени, тенденциите и перспективите за развитието на общината.

 

Формите на консултиране и взаимодействие включват създаването на специализирани работни групи, експертни консултации по ключови проблеми, съвместни комисии за мониторинг по отделните мерки, обществени форуми и дискусии, гарантиращи прилагането на принципа на партньорството.

 

5.3 Дефиниране на системата за наблюдение и оценка

 

 

Наблюдението и контролът за ефективното и ефикасното изпълнение на Общинския план за развитие се извършват от Общинския съвет. На сесиите на Общинския съвет се канят представители на икономическите и социалните партньори, неправителствените организации, представители на обществеността.

 

 

Функциите по наблюдението обхващат:

 

·        разглежданене и утвърждаванне индикаторите за  наблюдение на изпълнението на плана

 

·        разглеждане и одобряване критериите за подбор на индивидуалните проекти

 

·        периодичен преглед на постигнатия напредък по отношение на целите

 

·        анализиране резултатите от изпълнението на приоритетите, мерките и степента на постигане на специфичните им цели

 

·        разглеждане резултатите от ad hoc оценки и междинната оценка

 

·        разглеждане предложения за преразпределение на средствата по приоритетите и индивидуалните операции и проекти

 

·        предложения за промени, свързани с постигането на целите плана или подобряване на управлението му.

 

 

Общинският съвет разглежда и одобрява годишните доклади и заключителния доклад за изпълнение на плана.

 

 

Докладите съдържат информация за:

 

·        промените в социално-икономическите условия и секторните политики за развитие на местно, регионално и национално ниво;

 

·        постигнатия напредък по изпълнението на приоритетите, мерките и индивидулните проекти и схеми за подпомагане

 

·        финансовото изпълнение на проектите

 

·        действията, предприети с цел осигуряване на качество и ефективност при изпълнение на плана включващи:

 

а) мерките за наблюдение, оценка и контрол, както и създадените механизми за събиране на данни;

 

б) преглед на всички значителни проблеми, възникнали в процеса на изпълнение, както и мерките за преодоляване на тези проблеми;

 

в) мерките за осигуряване на публичност

 

г) мерките за постигане на необходимото съответствие със секторните         политики и програми.

 

Етапите за оценяване на изпълнението на плана включват извършване на междинна (през 2010 г.) и последваща/ заключителна (до средата на 2015 г.) оценка, както и ad hoc оценки по отделни теми или проекти.

 

 

5.4 Информация и публичност

 

 

Органите, звената и организациите, извършващи действия в рамките на правомощията си по изпълнението на Общинския план за развитие осигуряват своевременна информация за характера и същността на тези действия, за необходимостта и потенциалните ползи от извършването им, за последиците от тях, както и за постигнатите резултати включително относно помощта, предоставена на общината от фондовете на ЕС и републиканския бюджет.

 

 

Информацията е насочена към:

 

 

§         широката общественост;

 

§         потенциалните бенефициенти по отделните мерки и проекти;

 

§         лицата и организациите, осъществяващи промоцията на индивидуални проекти;

 

§         осигураване на прозрачност на действията и отчетност на средствата.

 

 





{START_COUNTER}